الخميس، 18 سبتمبر 2014

زمان شويه




عارفين زمان  ان اهم كتب كانت بعد القرأن كانت الحكمة 

وكان ظبط الكلام وصروفه  بتقاس على تشكيل القرأن 


انما دلوقتي كله كلام خالتي بمبه اي حد بيقول اي حاجة 

نرجع لموضوعنا اللي انا مش فاكرة

ذكر مالك ابن دينار :قال:

(قرأت في الحكمة : يقول الله عز وجل 
(((أنا الله ....مالك الملك .... قلوب الملوك بيدي , فمن اطاعني جعلتهم عليه رحمة ، ومن عصاني جعلتهم  علية نقمة, فلا تشغلوا انفسكم بسب الملوك ، ولكن توبوا أليِ اعطفهم عليكم )
انا معرفش  طبعا ليه قالوا الاسناد ضعيف جدا 
والحوار ده موجود في الحلية  رواه ابو نعيم 




.......

ماعلينا 



زمان مكانش فيه غير  ابونا ادم وامنا حوا 
نزل فيهم علم ادم كلمات ليتوب عليه فتاب عليه 
مكانش غير ابونا ادم  وعياله   عشان لما  ينزل عليهم  سفر ادم يكون فيه 114 سورة 
كلهم كام كلمة 
لان اول نهي لا تقربا هذه الشجرة
اللي هما قربوا عليها 
وطبعا لما تكلم بتاع اربعين او تمانين فرد مش هاتنزل كتاب بالمعنى المفهوم 
فهتلاقي الوصايا العشرة هما اللي اشتملت عليه  كل الكتب والرسالات  من اول خطوط شيث 

بالتالي لسان الحال بيخاطب اعداد متذايده او اعراق معزولة  
ده سبب انهم 114000 كتاب 

فالحكمة الحية التي تناسب كل زمان ومكان وتفيد ان وجدت 
والاشارات اليها 


يعلمهم الكتاب والحكمة  
{رَبَّنَا وَابْعَثْ فِيهِمْ رَسُولاً مِّنْهُمْ يَتْلُو عَلَيْهِمْ آيَاتِكَ وَيُعَلِّمُهُمُ الْكِتَابَ وَالْحِكْمَةَ وَيُزَكِّيهِمْ إِنَّكَ أَنتَ العَزِيزُ الحَكِيمُ }البقرة129

انزل عليكم  الكتاب والحكمة 

 {وَإِذَا طَلَّقْتُمُ النَّسَاء فَبَلَغْنَ أَجَلَهُنَّ فَأَمْسِكُوهُنَّ بِمَعْرُوفٍ أَوْ سَرِّحُوهُنَّ بِمَعْرُوفٍ وَلاَ تُمْسِكُوهُنَّ ضِرَاراً لَّتَعْتَدُواْ وَمَن يَفْعَلْ ذَلِكَ فَقَدْ ظَلَمَ نَفْسَهُ وَلاَ تَتَّخِذُوَاْ آيَاتِ اللّهِ هُزُواً وَاذْكُرُواْ نِعْمَتَ اللّهِ عَلَيْكُمْ وَمَا أَنزَلَ عَلَيْكُمْ مِّنَ الْكِتَابِ وَالْحِكْمَةِ يَعِظُكُم بِهِ وَاتَّقُواْ اللّهَ وَاعْلَمُواْ أَنَّ اللّهَ بِكُلِّ شَيْءٍ عَلِيمٌ }البقرة231


الملك والحكمة 
 
{فَهَزَمُوهُم بِإِذْنِ اللّهِ وَقَتَلَ دَاوُودُ جَالُوتَ وَآتَاهُ اللّهُ الْمُلْكَ وَالْحِكْمَةَ وَعَلَّمَهُ مِمَّا يَشَاءُ وَلَوْلاَ دَفْعُ اللّهِ النَّاسَ بَعْضَهُمْ بِبَعْضٍ لَّفَسَدَتِ الأَرْضُ وَلَـكِنَّ اللّهَ ذُو فَضْلٍ عَلَى الْعَالَمِينَ }البقرة251



.
وبعدين مش اي حد يتكلم بالحكمة  



{يُؤتِي الْحِكْمَةَ مَن يَشَاءُ وَمَن يُؤْتَ الْحِكْمَةَ فَقَدْ أُوتِيَ خَيْراً كَثِيراً وَمَا يَذَّكَّرُ إِلاَّ أُوْلُواْ الأَلْبَابِ }البقرة269



.......

الو مين معايا ؟
الحكمة ؟
ايوه.
يعني اية حكمة يا حكمة ؟
يعني وضع الشيئ في موضعة يا استاذ




ليست هناك تعليقات: